Bliv en gladere kollega

I år 2001 er 35% af alle ledere kvinder, og om 10 år er der måske 70% kvindelige ledere. Kvinder har en række psykologiske fordele, som mange mænd ikke har i samme grad, f.eks.;
Kvinder er bedre til at give kritik på en omsorgsfuld og kærlig måde uden at pakke det ind, så modtageren i højere grad bevarer selvværdet til gavn for alle.
Mænd serverer ofte kritikken på en lidt kontant måde, som kan være korrekt nok, men hvis omsorgen mangler nogle gange vil det medføre, at modtagerens selvværd daler lidt til skade for alle parter. Kvindelige ledere har også ulemper, idet de har svært ved at holde på hemmeligheder og derfor kommer til at tale over sig til andre, så det kommer ud til mennesker, der kan misbruge denne information.
Kvinder elsker at fortælle en god historie til en andre kvinder.
Hun siger: - du må love mig ikke at fortælle det til nogen.
Mænd er bedre til at holde på gode historier og har ikke den samme trang til at skulle af med den gode historie til deres bedste ven, hvis der er bare den mindste risiko for, at den går videre. Mænd har da også trang til at fortælle en god historie, men vælger i stedet at fortælle en vittighed, hvilket kun få kvinder kan.
Kvindelige ledere kan selvfølgelig lære at tie stille også med gode historier.
Mænd kan lære af kvindelige ledere lære at fortælle tingene på en måde, der er mere optimalt for alle parter.
At være leder handler for mig meget om følelser. En leder der ved en masse om sine egne og andres følelser vil kunne lede meget bedre, fordi lederen så vil kunne forudse en lang række reaktioner og være et skridt foran og derfor kunne handle derefter.
En del ledere vil have gavn af at tage en lille uddannelse i at forstå og håndtere egne og andres følelser.
I min 16 årige karriere som kropspyke og parterapeut har jeg hjulpet mange ledere og deres ansatte med følelsesmæssige problemer på virksomheden.
Jeg laver parterapi på kollegaer, der er i konflikt, så den ene ikke behøver at forlade virksomheden. Det er ofte meget dyrt for virksomheden at miste en kollega med speciel og veletableret kundekreds. Det koster nogle gange mere end 100.000 i annoncer og udgifter til head firmaer at få en ny medarbejder, som måske først er effektiv efter 6 måneder.