Hvordan man åbner en kollega

Mange kollegaer siger om deres kollegaer, at han/hun har samarbejdssvanskeligheder.
Jeg stiller kollegaen en lang række spørgsmål, som han/hun meget gerne vil svare på, og jeg fortæller også om mit eget arbejdsliv, hvis han/hun er interesseret i at høre om det. Allerede efter fem samtaler ved jeg mere om kollegaen end virksomheden som måske har kendt ham/hende i ti år.
Virksomheder vil gerne åbne kollegaen, men bliver ofte overrasket og utilfredse, når kollegaen åbner sig, fordi det betyder, at virksomheden skal høre om svaghed, sorg, smerte, vrede og afmagt. Mange gange forsøger virksomheden at lukke kollegaen igen ved at lege rådgiver for ham/hende eller bruge deres åbenhed imod ham i diskussioner..
Kollegaen er er ikke opdraget til at være åben og nær, men det kan kollegaen lære, hvis følgende regler overholdes af kollegaen.:

1. Tal meget mindre og spørg meget mere
2. Accepter kollegaens interesser og støt ham i dem, for de er en del af ham
3. Bland dig kun i kollegaens liv, hvis kollegaen har bedt om det
4. Ros kollegaen når andre hører på, specielt andre kollegaer.,
5. Brok og beklag dig ikke, men kom med konkrete krav til kollegaen..
6. Undgå undertoner af bebrejdelser i det, du siger til kollegaen. Som f.eks.: ”Det er rart, at du for en gangs skyld laver noget” eller ”Når du engang får taget dig sammen, så synes jeg, du skulle..”
7. Lad være med at plage kollegaen, når han har sagt nej.
8. Ros kollegaen for at tage initiativ,
9. Lad være med at blande dig i hans/hendes måde at opdrage andre kollegaer på... Den ene ide er ikke nødvendigvis mere rigtig end den anden.
10. Accepter at han/hun er opdraget til at afvise og lukke af for ting, de ikke har forstand på, .
11. Kollegaen vil helst gøre det, de er gode til, men de kan også lære at gøre nye ting, hvis de ikke bliver forstyrret eller irettesat, når de øver sig.
12. Lad være med at afbryde kollegaen når han taler. Tillad pauser og husk at vise, at du har forstået hvad han/hun har sagt, før du går videre mede egne argumenter.
13. Accepter at kollegaen vil forsøge at undgå situationer, hvor der er risiko for, at han/hun ikke er den kloge.
14. Kollegaen vil gerne gøre deres kollega kæreste glad, så husk at fortælle hver gang, du er tilfreds og glad. Så vil kollegaen også bedre lytte til utilfredshed og kritik.
15. Giv kollegaen god tid til at tale færdig og afslut aldrig kollegaens sætninger, for så gør du ham til et barn.
16. Leg kun mor eller far for ham, hvis kollegaen kan gøre det samme for dig.
17. Lyt til kollegaens interesse f. f.eks. sport og teknik, hvis du forventer, at kollegaen skal lytte til det, der interesserer dig.
18. Fortæl kollegaen hvor vigtig han/hun er for virksomheden..
19. Bliv ved med at oplyse kollegaen om, hvad der gør virksomheden glad gerne med en skriftlig liste. Mange mennesker vil hellere sidde helt stille og roligt og læse det fremfor at få det mundtligt i en situation, hvor de kan komme til at føles sig som den lille.