Hvorfor er det svært at kritisere andre ?

Det er meget svært at kritisere andre på den rigtige måde, og derfor er der mange, der afholder sig fra at kritisere andre. De fleste har mange negative erfaringer med at kritisere andre, så de tænker, at det kan ikke betale sig.
Når man kritiserer andre, skal man forberede dem på, at der kommer en kritik, så modtageren ikke bliver forskrækket og reagerer uhensigtsmæssigt f.eks. ved at afvise eller gå til modangreb.
Man indleder med at sige f.eks ; ” Jeg vil gerne tale med dig, hvornår har du tid ?”
”Modtageren siger om 5 min.
De 5 min. forbereder man sig psykisk på, at man skal have kritik, og derfor kan modtage kritikken på en mere hensigtsmæssig måde. Når man sidder over for den, der skal kritiseres kan man indlede med følgende udtalelser:
Jeg har en lille ting, jeg gerne vil drøfte med dig angående produktionen. Det er vigtigt for mig, at du kontakter mig, når du er i tvivl om noget ved produktionen. Du kontaktede mig ikke sidste gang, du skulle starte maskinen op, hvorfor gjorde du ikke det ?
Personen svarer så: ”. Jeg troede, jeg kunne klare det selv.”
Afsenderen siger så: ”Ok. det kan jeg godt genkende, den fejl har jeg også selv begået tidligere.
”Kan vi lave en aftale om, at det ikke gentager sig, og at du lige kontakter,, før du starter den op næste gang ?”.
”Ja,” svarer modtageren så.
Afsenderen siger så: ”: Er du klar over, hvad det har kostet virksomheden, at du ikke spurgte først?”
”Nej”, svarede modtageren. ”Hvor meget kostede det virksomheden?”
Det kostede ca..kr.…
Modtageren føler ubehag og får lidt dårlig samvittighed og siger, at det ikke skal ske igen.
Filosofien er, at man behandler kollegaen med det udgangspunkt, at de gør deres bedste udfra de forudsætninger de har med.
Man fortæller, at man selv har begået en fejl, der minder om den fejl, der lige er begået. På den måde fjerner man unødig skyldfølelse fra modtageren, og skyldfølelse har ikke noget formål, men sænker tværtimod modtagerens selvværd., hvilket gør modtageren endnu mere usikker.
Man laver en ny aftale kollega til kollega.
Modtageren skal gøres bevidst om, hvad det har kostet virksomheden, som gør det nemmere for modtageren at huske den nye aftale.