Kollegaer og selvtillid

Man skal rose sin kollega, hver gang vedkommende har gjort noget godt .Ros må ikke være overdreven eller overstrømmende, for så kan kollegaen ikke tage imod den. Ros skal være personlig og faglig f.eks.: ”Jeg blev glad, da jeg så, at du havde fået lavet kopimaskinen.” cyklen.”
Når man kritiserer en kollega, må det ikke ske på en bebrejdende og anklagende måde men i stedet på en oplysende og lidt underdrevet måde, og hvor man samtidig forklarer, hvad en evt. fejl kan medføre. Giv logiske forklaringer på forbud og påbud og sig ikke: ” Sådan er det bare,” for det er det samme som en afvisning.
En kritik som f.eks. ” Du skal øve dig lidt mere i at høre efter, hvad jeg siger til dig, for jeg bliver vred, når du ikke lytter efter”, duer ikke. Hører kollegaen ikke efter, kan man bede barnet gentage, det man har sagt
Man opbygger kollegaer selvtillid ved at give det ansvar, der passer til kollegaens evner og viden. Man kan give kollegaen nye udfordringer der hele tiden er lidt sværere. .
Hvis kollegaen mangler anerkendelse, begynder det at blive asocialt, bryde aftaler osv. Anerkendelse kan man vise ved tit at spørge om, hvad kollegaen mener om dit og dat og acceptere, at han/hun har andre meninger end en selv- hvilket er et sundhedstegn. Selvom kollegaens meninger er asociale, behøver man ikke at vurdere og kritisere dem men blot at holde sig informeret om, hvad der foregår. Hvis man moraliserer for tit, får man ikke noget at vide.
Ros kollegaen som person uden at det behøver at have forbindelse med et produkt eller en handling, kollegaen har udført..
Vis anerkendelse ved at være sammen med kollegaen under 4 øjne.