Kritik der nedbryder selvværdet

Prøv at forestil dig at en person er et frimærke med 100 takker som er lig med 100 mulige fejl hos personen. Når kritikken føles nedbrydende er det, fordi personen opfatter, at det er alle 100 takker, der er forkerte..
Hvis den der kritiserer gør det i et bebrejdende, negativt tonefald og på en mere personlig måde, så vil kritikken være nedbrydende for modtagerens selvværd, selvom det måske er en lille ting, der reelt bliver påpeget. Man kan slippe af sted med at give en meget stor kritik hvis man gør det på en venlig og konstruktiv måde, så selvværdet hos modtageren ikke tager skade. Man kan udtale en lille kritik på en måde, der sårer og nedbryder folk

En nedbrydende kritik:
- Nu har du gjort det igen, hvor mange gange skal jeg fortælle dig, at du ikke skal sætte en bolt i der, din halvhjerne, man skal da også gøre det selv, din tumpe.

En opbyggende kritik
- Du har gjort et fint stykke arbejde, smadder godt. Du skal lige fjerne den bolt der med det
- samme. Gider du skrive det ned i din lommebog, at den bolt ikke skal være der. Tak skal du have.

En mindre nedbrydende kritik
- Den bolt skal ikke være der, og det er ikke første gang, jeg har fortalt dig det.

En mindre opbyggende kritk
- Arbejdet er tilfredsstillende udført, men du skal skifte den bolt der med det samme..

Den opbyggende kritik er opbygget således:

Fase 1. Anerkendelse og ros
Fase 2 Påpeger fejlen på en venlig måde
Fase 3 Afsender du gør dit bedste, det er fint
Fase 4 Giver et godt råd
Fase 5 Anerkender kontakten ved f.eks. et tak eller ok.

Vi har alle prøvet at få kritik, der nedbryder vores selværd i folkeskolen, af vores forældre, og af kollegaer. Det meste kritik går på det, vi har lavet f.eks. lektier, hjælpe til derhjemme og udført arbejde på virksomheden. Kritikken berører sjælen og må ikke være for hård hvis den skal forstås og tages alvorlig af modtageren. Hvis kritikken er for hård kommer man til at miste interessen eller ligefrem hade personen, der kritiserer. Hvis man mister interessen eller kommer til at hade personen vil sandsynligheden for at fejlen igen opstår, være større..

Synes man, at kritikken er retfærdig og tilpas vil man gøre meget for, at det ikke gentager sig. Jo lavere selvværd, jo sværere har man ved at påtage sig nye opgaver, fordi nye opgaver medfører kritik i læreprocessen, fordi man laver mange fejl i nye opgaver.
Når man får opbyggende kritik efterfulgt af dobbelt så meget ros, vil man kaste sig ud i nye opgaver og opfatte de fejl, man laver som en naturlig del af indkøringen af en ny opgave, og derfor ikke spilde sin tid på at ærgre sig eller blive bange for, at det bliver opdaget. Man har ikke brug for at skjule de fejl man laver, når man ved, at man bliver retfærdig behandlet af andre, når man laver fejl.
Man skal altid have af vide, at de andre godt ved, man gør sit bedste, og derfor er det okay at begå fejl. Man har svært ved at bede om hjælp fra andre, hvis de påpeger ens fejl på en nedbrydende måde. Mange beder ikke om hjælp, og det er til skade for virksomheden

Eksempler der nedbryder selvværdet

1. Du er et sjuskehoved
2. Har du for mange tommelfingre
3. Nu har du lavet den fejl 10 gange
4. Det arbejde er dårligt udført
5. Har du sovet mens du har arbejdet ?
6. Du er for langsom
7. Du burde have været mere grundig
8. Har du tabt din hjerne
9 Lav det om igen.
10. Det er ikke godt nok