Kritik der opbygger selvværdet

Alle har brug for med jævne mellemrum at blive holdt fast i den evige proces, det er at blive en glad kollega.
Når vi får kritik, kan der let ske en fejl, fordi der er så mange følelser blandet ind i den proces at give og modtage kritik. Vi har ikke lært hjemmefra eller i skolen, hvordan man giver kritik på en optimal måde, således at selvværdet hos modtageren vokser.

Faktorer der har indflydelse på modtageren af kritikken.

1. Tonefaldet kan få selv en lille kritik til at blive meget personlig med risiko for at selværdet kan tage skade
2. Måden den er formuleret på kan ændre betydningen og kritikken kan blive opfattet som noget andet, end det som var meningen..
3. Kritikken kan være overdrevet eller underdrevet.
4. Kritikken kan være ironisk og sarkastisk.
5. Kritikken kan komme på det forkerte tidspunkt.
6. Kritikken skulle måske have været under 4 øjne


Eksempler på opbyggende kritik


1. Du skal blive bedre til at lytte…
2. Du skal øve dig i at samle det skab mere præcist
3. Der er lige en ting du skal ændre
4. I det store og hele er arbejdet godt udført, men du skal lige rette den hjørnestolpe
5. Må jeg komme med et forslag ?
6. Jeg synes, du skal rette denne side
7. Ifølge tegningen skal den være 90 grader, og den er 85 grader, gider du lige rette det?
8. Gider du lige hjælpe mig lidt her
9. 90% af arbejdet er tilfredsstillende udført, men de bundstykker skal slibes en gang mere, ok.
10. Jeg er glad for at arbejde sammen med dig, du er en god kollega, men jeg er lidt irriteret over, at du ikke ringer, når du er forsinket.