Når virksomheden ikke vil tage imod kollegaers kritik

I et forhold virksomhed og kollegaer imellem, vil kollegaerne fra tid til anden opleve at blive vred på virksomheden. Vreden skal ud, før kollegaerne igen kan give og modtage ros. Med andre ord vil vreden holde kollegaernes engagement nede, men det forhindrer ikke kollegaerne at give eller tage imod ros fra andre.

Kollegaerne er tit bange for at de ikke kan kontrollere sig selv og deres vrede. De undgår at vise andre kollegaer deres vrede, fordi de ikke kan overskue konsekvenserne, f.eks.at blive fyret, så hellere lukke af eller gå. Kollegaerne står tilbage med afmagt og ensomhed, som skaber sorg og får dem til at tage afstand. fra virksomheden.

Virksomheden skal lære at tage imod kollegaers kritik uden at de dermed behøver at være enige med dem. Kollegaer har brug for accept af deres vrede lige så vel som glæde og andre følelser. Kollegaerne kan have brug for at fortælle den samme historie flere gange, før kritikken er kommet ud, og overskuddet vender tilbage.
Virksomheden kan eventuelt signalere, at de er positivt indstillet overfor åbenhed også m.h.t. følelser. Kollegaer som ikke får lov til at udtrykke kritik, vil virksomheden ikke kujnne tage imod kollegaers eller ros, fordi bliver følelsesmæssigt lukkede..

Konsekvenser af tilbageholdt kritik hos kollegaer er, at de:

1. viser kulde og afstand –eller bliver fjendtlige
2. får nedsat lyst til at arbejde og mere sygefravær
3. ikke kan tage imod råd, gaver, ros eller kritik
4. ikke viser ret meget engagement
5. får hovedpine eller andre fysiske symptomer