Når virksomheden ikke vil tage imod kollegaers utilfredshed

I et forhold kollegaer og kollegaer imellem, vil kollegaerne fra tid til anden opleve at blive vred på virksomheden. Utilfredsheden skal ud, før kollegaerne igen kan give og modtage ros. Med andre ord vil utilfredsheden holde kollegaer til kollegaer nede, men det forhindrer ikke kollegaerne i at give eller modtage ros fra andre.

Kollegaer er tit bange for, at de ikke kan kontrollere sig selv og deres utilfredshed.. De undgår situationer, hvor kollegaer er utilfredse, fordi de ikke kan overskue konsekvenserne – så hellere lukke af eller gå. Kollegaerne står tilbage med afmagt og ensomhed, som skaber sorg og får dem til at tage afstand fra kollegaerne..

Kollegaer skal lære at tage imod andre kollegaers vrede, uden at de dermed behøver at være enige med dem.

Kollegaer har brug for at kollegaer accepterer deres utilfredshed lige så vel som glæde og andre følelser. Kollegaer kan have brug for at fortælle den samme historie flere gange, før utilfredsheden kommer ud, og de igen kan tage imod ros..

Kollegaer kan eventuelt fortælle om deres egen utilfredshed, f.eks.om dagligdagskonflikter, som ikke fylder for meget.

Kollegaer som ikke får lov til at udtrykke utilfredshed, vil som kollega ikke kunne tage imod utilfredshed og ros, fordi de er blevet følelsesmæssigt lukkede.

Konsekvenser af tilbageholdt utilfredshed hos kollegaer er, at de:

1. viser kulde og afstand – eller bliver fjendtlige
2. får nedsat lyst til nærhed.
3. ikke kan tage imod råd, gaver eller kærlighed
4. ikke vil deltage i daglige spørgsmål.
5. Får hovedpine eller andre fysiske symptomer