Om at indrømme fejl på arbejdspladsen

Vi har alle set, at autoriteter ikke må begå fejl.
Vi har alle set, hvor hårdt autoriteter bliver straffet, når de begår fejl.
Vi har alle set vore forældre benægte selv små fejltagelser.
Vi har alle set, hvordan forældre kan straffe deres børn hårdt.
Vi har alle set, at man skal høre for sine fejl i lang tid efter.
Vi har alle set., hvordan skyldfølelse kan tære mennesker op indefra.
Vi har alle set autoriteter, som er ”perfekte”.
Vi har alle set vore behov for perfekte forbilleder..
Vi har alle set, at hvis vi vil have kærlighed, skal vi være perfekte.
Vi har alle set at vi benægter og skjuler så mange af vore fejl som muligt.
Vi har alle set ” perfekte” forbilleder krakelere.

I alle arbejdsforhold begår man fejl resten af deres livet.. Du kan have erfaringer fra fortiden, som du har glemt, men som stadigvæk bestemmer over dine reaktionsmåder. Disse erfaringer er som spøgelser, der huserer og indirekte påvirker dine reaktionsmåder. Det kan være dine forældre der går igen og ”blander sig” når du skal indrømme fejl over for din kollega, og det får dig til at benægte og afvise dine fejl eller lave andre afledningsmanøvrer, som f.eks. at gå til modangreb.

Når begge parter jævnligt indrømmer fejl, opstår der tillid, tryghed og gensidig respekt. Er du bange for at sige undskyld, kan det ødelægge meget i et ellers godt arbejdsforhold og i øvrigt også i forhold til andre. Hellere en undskyldning for meget end en for lidt. Du skal dog ikke sige undskyld for alle mulige småting, da du så virker selvudslettende: ”Undskyld jeg kom til at spilde vand, eller ”Undskyld jeg kom til at skære din ost lidt skævt.”
Får du ikke de undskyldninger, du er berettiget til fra din kollega, skaber det afstand, usamarbejdsvilje og surhed. Mennesker med mindreværd har sværere ved at indrømme fejl. Hvis kollegaen har givet en undskyldning for en handling, må handlingen ikke bruges imod vedkommende fremover, for så holder han/hun op med at give undskyldninger. Undskyldninger er udtryk for respekt for den anden.
Kollegaerne kan aftale regler omkring undskyldninger så, at man ikke bliver bange eller mister lysten til at sige undskyld, fordi konsekvenserne er for store.