Opbygning af selvværd

1. Du må ikke presse kollegaen til at tale om noget, vedkommende har sagt fra overfor.
2. Du må ikke komme med gode råd, hvis personen er meget ked af det eller vred, men vær til stede og vent med rådgivning.
3. Tal ikke op eller ned til personen hverken med attituder i ordvalg eller med mimik.
4. Gå ud fra at folk gør deres bedste. Spørg til personens privatliv, følelser, eller om eventuel utilfredshed med andre ting.
5. Lad være med at love noget, før det er sikkert, at det bliver overholdt.
6. Lad være med at afvise kritik og utilfredshed men tag det som et tegn på, at personen er involveret i livet.
7. Du skal respektere at ethvert individ er et produkt af oplevelser, skuffelæser, mangel på oplevelser og mangle på viden.
8. Du skal respektere alle meninger og holdninger personen har men dog gerne give udtryk for egne meninger, uden du behøver at gøre opmærksom på, at du synes den anden har forkerte/rigtige meninger.
9. Hvis en person har begået en fejl over for en anden person, kan man spørge, hvad hun/han vil gøre for at rette fejlen for ikke at stå i gæld til den anden.