Sådan får du en kollega til at lytte

1. Spørg kollegaen om han har tid til at lytte.
2. Fortæl kollegaen hvor lang tid, du gerne vil have, at han lytter.
3. Gør det eventuelt kort og bed kollegaen om at være engageret i 3 minutter.
4. Fortæl kollegaen, hvad du er ked af frem for at gå til angreb.
5. Giv kollegaen en følelse af, at han er god nok, selv når du er kritisk.
6. Fortæl kollegaen, at han skal vente med gode råd, til du er færdig.
7. Vær modtagelig overfor kollegaens råd.
8. Accepter, at kollegaen har en anden mening end dig.
9. Opmuntrer kollegaen til at fortælle om sig selv.
10. Accepter, at kollegaen vil vente en halv time med at lytte til dig.
11. Ros kollegaen for at lytte.
12. Lyt, vær stille og afbryd ikke, når kollegaen taler, selv om det keder dig.
13. Accepter at kollegaen måske generelt ikke taler så meget.
14. Tal til kollegaen når du kan mærke, at han er parat til at lytte.
15. Ros kollegaen i andres påhør, angrib ham aldrig, mens andre lytter.
16. Stil kollegaen spørgsmål og bed ham stille dig spørgsmål.
17. Vis interesse. Spørg kollegaen, hvad der gør ham glad.
18. Vær åbenlys vred i stedet for sarkastisk og ironisk.
19. Tal om et emne ad gangen.
20. Fortæl det vigtigste og undlad for mange detaljer.
21. Lav ikke andre ting, mens kollegaen fortæller.
22. Brug konkrete ord og vendinger.
23. Fortæl kollegaen at du har brug for hans hjælp.
24. Gør dig klart, hvad du ønsker at få ud af samtalen.
25. Skriv et brev.
26. Fortæl både om dine sjove og sørgelige oplevelser
27. Lav en afrunding på samtalen.
28. Accepter, at kollegaen måske skal tænke sig om en tid, før han svarer.
29. I den daglige samtale er et indlæg på mere end 2 minutter for langt.
30. Respekter kollegaens måde at udtrykke sine følelser på.
31. Giv kun gode råd, hvis du bliver opfordret.
32. Spørg om kollegaen har brug for råd og accepter hans nej.
33. Lyt til aggressioner og kollegaen vil blive mere blid og åben.
34. Vis glæde, når kollegaen er barnlig, skør og vanvittig.
35. Forvent ikke, at kollegaen forstår alt, hvad du siger.
36. Forvent ikke, at du forstår alt, hvad kollegaen siger